صنایع دستی

در  شهر قمصر به علت الگوی غالب اقتصاد معیشتی ، در بخش صنایع دستی ، دستاوردهای زیادی در طول زمان به جای مانده است .از مجموع صنایع دستی این شهر می توان صنعت قالی بافی ، گلاب گیری ، صابون پزی و جوزقند سازی را نام برد که برخی را توضیح خواهیم داد .

پیرامون صنایع قالی بافی شهر باید گفت در حال حاضر صنعت قالی دست باف در شهر دایر می باشد که نسبت به گذشته روند کاهش این صنعت روز به روز سرعت بیشتری می گیرد .

جوزقند

جوزقند یکی از محصولات انحصاری قمصر است . برای تهیه آن میوه هایی چون هلوی محلی موسوم به الگ ، قیصی ، زردآلو و ... را ابتدا پوست می کنند ؛ آن گاه میوه پوست کنده را روی توری آلومینومی و سابقا روی بوته جاز به طور جداگانه می چینند ، پس از یک روز ، تمام آن ها را به اتاق آورده ، هسته آن ها را از قسمت دم میوه خارج می کنند . سپس ترکیبی شامل 25 درصد شکر و 75 درصد هسته بادام یا هسته شیرین شده زردآلو را به صورت پودر درآورده به داخل کپسول میوه می ریزند. البته برای خوشیو شدن این ترکیب ، مقداری هل کوبیده به پودر افزوده می شود . پس از اینکه پودر به داخل کپسول ریخته شد لبه های آن روی هم چسبانده ، با قالبی چوبین آن را پرس می کنند که در این صورت به شکل نیم کره ناقص در می آید .



منوی اصلی
ارتباط با ما

قمصر قطعه ای از باغ بهشت

قمصر-خیابان شهید بهشتی-ساختمان شهرداری قمصر

تلفن تماس :    55642424  و55642345-031

نمابر :      55642334-031