عطرافشانی خانه خدا

کعبه معظمه مطابق با سنت سالانه طی مراسم خاصی با آب زمزم مخلوط با گلاب ایرانی شست  و شو داده می شود.در مراسم شست  و شوی کعبه  ،  تعدادی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی عربستان و سفیران و دیپلمات های کشورهای اسلامی حضور دارند . هر ساله از جمهوری اسلامی ایران هم 5 نفر در ین مراسم شرکت می کنند.

شست وشوی خانه خدا از سنت های حسنه ای است که دو بار در سال در ماههای شعبان و ذی الحجه انجام می شود. این مراسم داخل خانه خدا با آب زمزم و گلاب قمصر و همچنین با بهترین خوشبوکننده ها شسته شده و دیوارهای داخلی آن نیز با انواع پارچه های معطر پاکیزه می شوند.

هنگامی که حضرت محمد(ص ) مکه را فتح کرد به یارانش دستور داد که وارد کعبه شده و آن را علاوه بر پاک کردن از بت ها از هر گونه کثیفی و آلودگی پاک کنند.از این رو هر سال شست وشوی خانه خدا با یادآوری سنت حسنه پیامبر گرامی اسلام (ص ) انجام می شود .این شستشو و عطر افشانی هر ساله با مخلوط کردن 40 لیتر گلاب قمصر با آب زمزم صورت می گیرد. در کعبه معظمه سه ستون و یک صندوق سنگی در داخل خانه خدا قرار دارد ، بخشی از گلاب و وسایل نظافت را در داخل این صندوق سنگی نگاه می دارند که البته سابق بر این صندوقی چوبی بوده است .همچنین قبلا سنگ قرمزی وسط خانه کعبه بود که به احتمال زیاد محل ولادت حضرت علی (ع) نیز در همان نقطه بوده است که البته اکنون آن سنگ قرمز رنگ را پشت حجرالاسود قرار داده اند .

لازم به ذکر است که گلاب خانه خدا همه ساله از گلهای سرخ محمدی قمصر که با توجه به اقلیم شهر قمصر دارای کیفیت و اسانس بالایی می باشد در مراسمی خاص تهیه و توسط حجت الاسلام موسویان جهت شستشو و عطرافشانی خانه خدا تحویل مسئولان سازمان حج و زیارت قرار می گیرد .

سالهاست که برخود می بالیم که وارثان میراث معنوی جاودان گل محمدی و گلاب و سفیر مردم شریف ایران در پرده داری خانه خدا هستیم.




منوی اصلی
ارتباط با ما

قمصر قطعه ای از باغ بهشت

قمصر-خیابان شهید بهشتی-ساختمان شهرداری قمصر

تلفن تماس :    55642424  و55642345-031

نمابر :      55642334-031