معرفی

اولين کنگره سراسري «شعر گلسرخ»، در پايتخت گل سرخ ايران ، قمصر برگزار شد.

 

علت اصلي اشتهار و جذابيت هاي خاص قمصر در عرصه گردشگري و جهانگردي، جاذبه فطري گل و گلاب و به دنبال آن صنعت گلاب گيري اين شهري است که تنها در فصل بهار با همايش ميليوني مشتاقان طبيعت از سراسر کشور عزيزمان ايران و ديگر کشورهاي جهان، انجام مي شود.

 

دير زماني است شهرت اين شهر از سطح منطقه فراتر رفته و تا دورترين نقاط جهان گسترش يافته و تاثير فوق العاده گل محمدي اين شهر موجب شده از ميان انواع اسانس هاي معطر جهان، طلاي معطر ايراني و گلاب ناب قمصر، براي معطر کردن مقدس ترين نقطه روي زمين، «خانه خدا، کعبه»، مورد توجه قرار گيرد. اين انتخاب و افتخار، گوياي نکات مشخصي از ويژگي هاي محصول برتر پايتخت گل و گلاب ايران است.

 

اين شهرداري در تبيين و توجيه اين مهم و در راستاي حفظ و توسعه گردشگري و بزرگداشت اين ميراث گرانبها، در اقدامي  فرهنگي به جمع آوري آثار ارزشمند شاعران برجسته کشور کرد که در اين رابطه اولين کنگره سراسري شعر گل سرخ، همزمان با آغاز مراسم گلاب گيري در بيستم ارديبهشت ماه 1387 در شهر قمصر، با حضور علاقه مندان شعر و ادب و در جمع گردشگران داخلي و خارجي برگزار شد.

 

اين فراخوان با موضوعات گلاب قمصر، عطر افشانی خانه خدا، قمصر، پايتخت گل و گلاب ايران، گل سرخ و جمال محمد(ص)، در قالب اشعار کلاسيک، آزاد و نيمايي جمع آوري شده و آثار منظوم از شعراي برجسته کشور در مجموعه اي به چاپ رسيده است. همچنين به 10 اثر برگزيده اين کنگره کمک هزينه سفر حج عمره، عتبات عاليات، مشهد مقدس و جوايز نفيسي به رسم يادبود اهدا شد.

 

ادبيات فارسي در عالم توصيف و خيال پردازي و مضمون آفريني به هيچ موضوعي مانند گلسرخ نپرداخته است و شعرا و سخن سرايان فارسي زبان، از قديم الايام اصل گل سرخ محمدي را چکيده عرق لطف پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) دانسته، بدين لحاظ اين گل به نام مبارک آن حضرت نامگذاري شده است.

 


منوی اصلی
ارتباط با ما

قمصر قطعه ای از باغ بهشت

قمصر-خیابان شهید بهشتی-ساختمان شهرداری قمصر

تلفن تماس :    55642424  و55642345-031

نمابر :      55642334-031